Konsulat Generalny RP w Sydney zawiadamia, że zgodnie
z postanowieniem Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z
dnia 17 lipca 2015 r. w sprawie zarządzenia wyborów do Sejmu RP i
Senatu RP termin przeprowadzenia wyborów wyznaczono na dzień 25 października
2015 r. (niedziela) w godzinach 7.00-21.00.
Prawo udziału w wyborach ma obywatel polski, który
najpóźniej w dniu głosowania kończy 18 lat. Obywatele polscy,
przebywający w dniu wyborów za granicą, będą mogli wziąć udział w głosowaniu,
jeżeli posiadają ważny polski paszport oraz zostaną wpisani, na
podstawie osobistego zgłoszenia, do spisu wyborców.
Zgodnie z kalendarzem wyborczym, określającym terminy
wykonania poszczególnych czynności wyborczych, informacje o numerach i
granicach obwodów głosowania utworzonych za granicą oraz siedzibach obwodowych
komisji wyborczych, w tym o siedzibach obwodowych komisji wyborczych właściwych
do głosowania korespondencyjnego, zostaną podane do publicznej wiadomości nie
później niż w dniu 5 października 2015 r.
Na
terytorium Związku Australijskiego wstępnie planowane jest przeprowadzenie
wyborów w trzech obwodowych komisjach wyborczych:
1.
Canberra
– Ambasada RP, 7 Turrana Street, ACT 2600
2.
Sydney
– Konsulat Generalny RP, 10 Trelawney Street, Woollahra, NSW 2025
3.
Melbourne – Dom Polski Syrena, 1325 Stud
Rd, Rowville, Melbourne, VIC 3178
Jednocześnie
informujemy, że będzie możliwość głosowania korespondencyjnego, które
umożliwi skorzystanie z czynnego prawa wyborczego osobom zamieszkałym poza
Sydney, Canberrą i Melbourne. Dla celów głosowania korespondencyjnego
zaproponowano następującą obwodową komisję wyborczą:
1. Canberra - Ambasada RP, 7 Turrana
Street, ACT 2600
2. Sydney
- Konsulat Generalny RP, 10 Trelawney Street, Woollahra, NSW
2025
Głosowanie
w obwodzie głosowania na podstawie zgłoszenia w
sprawie wpisania do spisu
wyborców.
Osoba
uprawniona do
głosowania stale
zamieszkała za granicą oraz osoba uprawniona do głosowania stale zamieszkała w Polsce, a przebywająca czasowo za granicą, w celu wzięcia udziału w
głosowaniu powinna dokonać u właściwego
konsula zgłoszenia w sprawie wpisania do spisu wyborców
w obwodzie utworzonym za granicą.
Zgłoszenia dokonuje się ustnie,
pisemnie, telefonicznie pod nr. tel. 02 9363 9816, 02 9327 8600, telefaksem pod nr. 02 9327 2216, telegraficznie lub w formie elektronicznej. W najbliższych
dniach zostanie uruchomiony system indywidualnej rejestracji o czym
poinformujemy w następnym komunikacie.
W zgłoszeniu należy podać:
• nazwisko i imię (imiona),
• imię ojca,
• datę urodzenia,
• numer
ewidencyjny PESEL,
• adres
zamieszkania lub pobytu osoby uprawnionej do glosowania za granicą,
• adres
zamieszkania osoby uprawnionej do głosowania w kraju, tj. miejsce ujęcia w
rejestrze wyborców (w odniesieniu do osób przebywających czasowo za granicą),
• numer ważnego polskiego
paszportu oraz miejsce i datę jego wydania.
Zgłoszenia dokonuje się
najpóźniej w 3. dniu przed dniem referendum, tj. do dnia 22 października
2015 r.
Głosowanie korespondencyjne
Osoba
uprawniona do głosowania stale zamieszkała za
granicą oraz osoba uprawniona do głosowania stale
zamieszkała w Polsce, a przebywająca czasowo
za granicą, może głosować korespondencyjnie. W tym celu powinna dokonać zgłoszenia
zamiaru głosowania korespondencyjnego u właściwego konsula.
Zamiar
głosowania korespondencyjnego powinien być zgłoszony przez osobę uprawnioną do głosowania, najpóźniej
w 18. dniu przed dniem referendum, tj. do dnia 7 października 2015 r. (rozdział 6a art. 53b §
1 Kodeksu wyborczego).
Zgłoszenie może
być dokonane ustnie, pisemnie, telefonicznie pod nr. tel. 02 9363 9816, 02 9327 8600, telefaksem pod
nr. 02 9327
2216, telegraficznie lub w formie elektronicznej.
W
najbliższych dniach zostanie uruchomiony system indywidualnej rejestracji, o
czym poinformujemy w następnym komunikacie.
W zgłoszeniu należy podać:
• oznaczenie
referendum, którego dotyczy zgłoszenie,
· nazwisko i imię (imiona),
• imię ojca,
• datę urodzenia,
• numer ewidencyjny PESEL,
• adres zamieszkania lub pobytu za granicą osoby uprawnionej do głosowania,
• adres zamieszkania w kraju osoby
uprawnionej do głosowania, tj. miejsce ujęcia w rejestrze
wyborców (w odniesieniu do osób przebywających czasowo za granicą),
• numer ważnego polskiego paszportu
oraz miejsce i datę jego wydania.
• adres, pod który ma zostać wysłany przez konsula pakiet wyborczy
zawierający
kartę do głosowania
albo deklarację
osobistego odbioru pakietu wyborczego u konsula.
W przypadku gdy, osoba
uprawniona do głosowania
zgłosiła
zamiar głosowania
korespondencyjnego za granicą, osobie tej nie wydaje się zaświadczenia o prawie do głosowania w miejscu pobytu w dniu wyborów po wysłaniu do niej pakietu wyborczego. Taka możliwość istnieje
wyłącznie w sytuacji, kiedy osoba ta zwróciła pakiet wyborczy w stanie
nienaruszonym.
Zachęcamy
Państwa do odwiedzania strony internetowej naszego urzędu, na której na bieżąco
w kolejnych komunikatach będziemy podawali wszelkie aktualne informacje na
temat wyborów: www.sydney.msz.gov.pl
Akty prawne
oraz uchwały i komunikaty Państwowej Komisji Wyborczej dostępne są na stronie: www.pkw.gov.pl
Marta Kieć-Gubała
Konsulat Generalny RP w Sydney
10 Trelawney St., Woollahra, 2025 NSW
Telefon: +61 2 9327 8600
Faks: +61 2 9327 2216
Konsulat Generalny RP w Sydney
10 Trelawney St., Woollahra, 2025 NSW
Telefon: +61 2 9327 8600
Faks: +61 2 9327 2216
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Redakcja nie odpowiada za treść komentarzy.